Opinie o Nas
Strefa Wiedzy

Newsletter

Zapisz się do newslettera, otrzymuj wyłącznie istotne informacje i odbierz

10%* rabatu

*dla zakupów powyżej 50zł - Zapisując się do newslettera, wrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w postaci adresu e-mail. Więcej na temat przetwarzania danych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności

 
Producenci
Ból kolana, ból nadgarstka, ból barku - jak powstają kontuzje i jak się przed nimi chronić? 0
Ból kolana, ból nadgarstka, ból barku - jak powstają kontuzje i jak się przed nimi chronić?

Ból kolana, ból nadgarstka, ból barku — jak powstają kontuzje i jak się przed nimi chronić?

Kontuzje są nieodłącznym elementem uprawiania zawodowo sportów. Jednak nie tylko biegacze czy siłacze czasami skarżą się na ból kolana, barku czy stóp. Kontuzja może dotknąć także amatorów oraz osób, które w ogóle nie uprawiają sportów. Nadwyrężenie, upadek, złe postawienie stopy, brak rozgrzewki przed biegiem lub ćwiczeniami zdarzają się każdemu. Podpowiemy, jak zapobiegać tym najczęściej występującym kontuzjom.

Ból kolana

Urazy kolana to jedne z najczęstszych kontuzji dotykających biegaczy, rowerzystów, narciarzy, rolkarzy, osób, które duże chodzą, także po górach. Zwykle ból kolana pojawia się podczas nieprawidłowo wykonywanych ćwiczeń, kiedy staw kolanowy musi znosić znaczne obciążenia przekraczające jego wytrzymałość. Do ortopedów zgłaszają się osoby, u których doszło do uszkodzenia łąkotki, więzadeł czy rzepki. Ból kolana może objawiać się podczas kucania, chodzenia, towarzyszyć mu może sztywność nogi i bardzo duży dyskomfort podczas jej prostowania. Jeśli kolano boli, a ból zostanie zbagatelizowany, może dojść do poważnych uszkodzeń chrząstki stawowej i z czasem do zmian zwyrodnieniowych. Bardzo groźne i bolesne są także zwichnięcia rzepki czy naderwania więzadła. To urazy o gwałtownym charakterze, którym towarzyszy ból, obrzęk i ograniczona ruchomość. Pierwszym ratunkiem na ból kolana może być zimny okład, jednak niezbędna jest szybka wizyta u lekarza specjalisty.

Ból nadgarstka

Do kontuzji nadgarstków zwykle dochodzi w wyniku upadku na ręce. Instynktownie podczas przewracania się staramy się podeprzeć ciało na dłoniach, dlatego wystarczy chwila nieuwagi podczas jazdy na rolkach, na rowerze, nartach czy nawet chodzenia, zwłaszcza po wyślizganej powierzchni, by zrobić sobie krzywdę. W większości przypadków silny ból nadgarstka to objaw złamania kości. Złamaniu lub zwichnięciu może towarzyszyć także obrzęk i krwiak. W żadnym przypadku nie wolno bagatelizować takiego urazu, ponieważ może dojść do stanu zapalnego, zwyrodnień i unieruchomienia dłoni. Opuchliznę i ból nadgarstka złagodzi zimny okład, ale rękę koniecznie musi obejrzeć lekarz. Uprawiając sport, warto pamiętać o stosowaniu ochraniaczy, które zapobiegają wypadkom i urazom stawów.

Ból barku i łokcia

Staw barkowy i łokciowy boli, kiedy doszło do przeciążenia w wyniku forsowania się podczas ćwiczeń, zapalenia ścięgien mięśni, zwichnięcia, na przykład w wyniku upadku lub silnego uderzenia. Na ból barku, łokcia i poważne kontuzje tych stawów najczęściej narażeni są gracze w siatkówkę, tenisa, pływacy i osoby podnoszące znaczne ciężary. Niezbędna jest więc odpowiednia rozgrzewka, ćwiczenia pod okiem trenera, który wyeliminuje błędy ustawienia ciała.

Ból stopy i stawu skokowego

To urazy stóp i stawów skokowych są najczęstszą przyczyną bólu wynikającego z kontuzji. Ból stóp i kostek pojawia się między innymi u biegaczy, graczy w piłkę nożną i sporty halowe, w tenisa, a także u osób, które po prostu wyszły na spacer, źle ustawiły stopę, wpadły w dziurę w chodniku czy poślizgnęły się na zbyt gładkiej powierzchni. Ból w stawie skokowym może być wynikiem skręcenia, kiedy doszło do naciągnięcia więzadeł, ich naderwania albo przerwania ciągłości więzadeł i zerwania. Objawami takich kontuzji są przede wszystkim silny ból, obrzęk, a także niestabilność kończyny.

Jak zapobiegać kontuzjom?

Osoby uprawiające sporty zawsze powinny przygotować się do wysiłku fizycznego poprzez wykonanie ćwiczeń wzmacniających, rozgrzewających i rozciągających mięśnie. Warto także uzupełniać dietę o odpowiednie mikroelementy i witaminy, które zwiększają elastyczność mięśni i stawów oraz regulują prawidłowe ich funkcjonowanie. Do ćwiczeń należy zawsze podchodzić po uprzednim przygotowaniu merytorycznym, a treningi zaczynać pod okiem polecanych trenerów i fizjoterapeutów. Niezależnie od tego, czy kontuzja dotyczy sportowca, czy była efektem zwykłego wypadku, nie może być bagatelizowana, a każdy ból stawu musi być zdiagnozowany przez ortopedę.

Zobacz wszystkie produkty z kategorii kompresy żelowe 

Tutaj

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl