Opinie o Nas
Strefa Wiedzy

Newsletter

Zapisz się do newslettera, otrzymuj wyłącznie istotne informacje i odbierz

10%* rabatu

*dla zakupów powyżej 50zł - Zapisując się do newslettera, wrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w postaci adresu e-mail. Więcej na temat przetwarzania danych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności

 
Producenci
Supinacja stopy i nadmierna supinacja — jak zapobiegać bólom stóp i kontuzjom? 0
Supinacja stopy i nadmierna supinacja — jak zapobiegać bólom stóp i kontuzjom?

Supinacja stopy i nadmierna supinacja — jak zapobiegać bólom stóp i kontuzjom?

Ludzkie stopy odpowiadają za amortyzowanie ciała podczas każdego kroku. Często są niedoceniane, niepielęgnowane, traktowane po macoszemu, a mają ogromne znaczenie dla naszego codziennego samopoczucia. Kiedy stawiamy je nieprawidłowo i zaniedbujemy, szybko możemy odczuć bóle kręgosłupa, stawów kolanowych i skokowych. Warto więc przyjrzeć się stopom oraz obuwiu, by zidentyfikować różne deformacje stóp oraz nieprawidłowości przy chodzeniu. Jednym z nich jest nadmierna supinacja stopy.

Supinacja – co to jest?

Supinacja i pronacja to dwa określenia, które odnoszą się do naturalnego ruchu poszczególnych części kończyny, w tym stopy. To rotacja zewnętrzna, odwracanie kończyny do zewnętrznej strony względem jej naturalnego położenia. Dotyczy nie tylko stóp, ale także przedramion czy nadgarstków. Dzięki supinacji możliwe jest wykonywanie wielu czynności, na przykład trzymanie łyżki, długopisu oraz chodzenie i bieganie. Supinacja uzupełnia się z pronacją, czyli rotacją wewnętrzną.

 

Nadmierna supinacja

Jednak bywa tak, że odchylenie to podczas ruchu jest zbyt duże, a wtedy pojawia się nienaturalna supinacja. Jest to ruch patologiczny, szkodliwy, który wymaga udania się do specjalisty. Skłonność do supinacji mają w szczególności osoby z wysokim podbiciem stopy, za ruch ten odpowiadają: mięsień brzuchaty łydki, płaszczkowaty, piszczelowy tylny, piszczelowy przedni, zginacz palucha, zginacz palców długi, mięsień podeszwowy oraz mięsień prostownik palucha długiego. Nadmierna supinacja może wynikać z genetyki być dziedziczona, może być także efektem zbyt częstego noszenia za ciasnych, sztywnych butów.

 

Nadmierna supinacja, zwłaszcza u osób, które dużo chodzą, biegają amatorsko i zawodowo, może doprowadzić do częstego bólu stóp, szybkiego zmęczenia, do kontuzji stawu skokowego, zapalenia ścięgna Achillesa, zwiększa ryzyko skręcenia kostki i może być przyczyną nadwyrężenia mięśni oraz stanów zapalnych rozcięgna podeszwowego. O nadmiernej supinacji świadczy wygląd butów — podeszwa jest wyraźnie starta na zewnętrznej krawędzi.

Jak sprawdzić stopy? Domowy sposób

Nadmierna supinacja stopy może, zwłaszcza u osób, które dużo chodzą i biegają, doprowadzić do nadmiernego obciążenia stawów i ścięgien, zmniejszenia elastyczności mięśni, bólu kręgosłupa. Dlatego, jeśli masz podejrzenia, że Twoje stopy nadmiernie opierają się na zewnętrznej krawędzi, możesz przeprowadzić prosty test. Wystarczy zmoczyć podeszwy stóp, wyjść na podłogę lub kartkę papieru i sprawdzić, jak odbił się ich ślad. Prawidłowy odcisk to taki, na którym widać podeszwę stopy z dużym wgłębieniem w środkowej części. Jeśli ono nie występuje, to może oznaczać płaskostopie, niskie sklepienie albo pronację. Jeśli między palcami a piętą jest wąskie połączenie, oznacza to, że stopa jest supinująca z wysokim podbiciem.

Jak zapobiegać nadmiernej supinacji stopy?

Odpowiednie ćwiczenia oraz wybór właściwego obuwia lub wkładek ortopedycznych może zahamować niewłaściwy sposób układania stopy. Przed zakupami warto wybrać się na profesjonalne badanie stóp do podologa, ortopedy czy fizjoterapeuty. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych urządzeń specjalista może sprawdzić, czy mechanika chodu u pacjenta jest poprawna. Warto zabrać ze sobą na wizytę najczęściej noszone buty, na przykład te służące do treningu. Z ich stopnia zniszczenia można wyczytać, jak stawiane są kroki i czy problem supinacji faktycznie się pojawił. Specjalista po badaniu i wywiadzie medycznym może zalecić odpowiedni zestaw ćwiczeń, który wzmacnia partie mięśni odpowiedzialne za mechanikę chodu oraz dobrać wkładki ortopedyczne. Wkładki ortopedyczne supinujące zalecane są pacjentom, którzy mają płaskostopie poprzeczne i podłużne czy koślawe ustawienie kolan oraz pięt. Wkładki noszone w obuwiu odciążą stopę w tych miejscach, w których pojawia się zbyt duży nacisk, a dociążają tam, gdzie praca stóp nie jest wystarczająca. Indywidualnie dopasowane wkładki ortopedyczne przyzwyczają do prawidłowego stawiania kroków. Zapobieżenie rozwojowi nadmiernej supinacji ograniczy ryzyko pojawienia się bólu, stanów zapalnych, zwiększy bezpieczeństwo uprawiania sportu.

 

     

 

Osobom z nadmierną supinacją stóp poleca się także chodzenie lub bieganie po miękkiej powierzchni, na przykład po trawie lub piasku.

Buty do stopy supinującej

Podczas kupowania butów, zwłaszcza sportowych, lepiej zainwestować w modele neutralne. Wielu sprzedawców sugeruje, by kupować buty do stopy pronującej lub supinującej, tymczasem zwykłe buty, ale z indywidualnie dopasowanymi wkładkami sprawdzają się znacznie lepiej. Warto jednak wyszukać obuwie z bardzo dobrą amortyzacją oraz cholewką, która zapewnia doskonałą stabilizację stawu skokowego. Takie buty u osób supinających zmniejszają ryzyko skręcenia stawu skokowego oraz przeciążenia pasma biodrowo-piszczelowego.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl